Absalon

Av Sigurd Winge (1969)

Om kunstverket

Sigurd Winge (1909-1970) var en norsk billedkunstner, utdannet ved Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold mai 1929 - våren 1932.

Winge vokste opp i Hamburg. I den vanskelige situasjon mot slutten av verdenskrigen flyttet familien i 1917 til Kristiania, men kontakten med Hamburg ble opprettholdt (familiebånd). Winge begynte tidlig å lage bilder, og enkelte arbeider fra slutten av 20-årene synes å vise at han tok utgangspunkt i Edvard Munchs maleri. I årene 1930-32 merkes innflytelse fra Axel Revold (Pierrot, 1931). På Kunstakademiet sluttet Winge nært vennskap med Gert Jynge som i likhet med Winge var sterkt opptatt av billedkunstens teoretiske sider. Winge var blant ildsjelene bak opprettelsen av Akademisamfunnet i 1930, og han ble valgt til dets første formann. Winge og Jynge var begge orientert om utviklingen innenfor den tyske ekspresjonisme, Winge bl.a. gjennom tidsskriftet Der Kreis.

I årene fremover ble Winge og Jynge eksponenter for en tyskorientert fraksjon innenfor norsk maleri. Til denne kretsen av akademielever hørte også Erling Enger, Bjarne Engebret, Ragnar Kraugerud, Ambrosius Egedius og i noen grad Olav Strømme. Den store tyske utstillingen i Kunstnernes Hus vinteren 1932 var en meget viktig stimulans for disse bestrebelsene. Winge debuterte på utstillingen 11 yngre malere i Kunstnerforbundet i mars 1933. Hans store maleri Fire frittstående figurer (senere ødelagt) ble straks oppfattet som noe av en programerklæring. Bildet var gjennomført i et kontant ekspresjonistisk formspråk, en villet malerisk primitivisme som ble effektivt understøttet av den uskjønne koloritt i blått og skittengult. Samtidig stilte han ut Akt (1932) som komposisjonelt og fargemessig i sterkere grad viser overensstemmelse med Revold-skolen, men også her peker den kantete, huggende linjeføringen ut over akademilærdommen.

Våren 1933 reiste Winge sammen med Jynge og Enger på en studiereise gjennom Tyskland. De besøkte en rekke privatsamlinger og museer (hvor de moderne avdelinger til dels var stengt som følge av den politiske nyordningen). Av kunstnerne de oppsøkte kan nevnes Emil Nolde, Erich Heckel, Karl Schmidt-Rottluff og Werner Scholz. Erfaringene fra reisen resulterte i at Winges formspråk ble ytterligere tilspisset. På Høstutstillingen 1933 viste han Blind (1933). Fargebruken er her blitt enda kraftigere og nærmest dissonerende, den grovt tilhugne form synes å reflektere de tyske ekspresjonisters arbeid med treskulptur. Selve motivet, og delvis koloritten, er avledet av Schmidt-Rottluffs "Anblickender Kopf* (1921, Statens Museum for Kunst, København) som Winge hadde studert hos kunsthistorikeren Rosa Schapire i Hamburg. Den radikale forandring Winge underkastet sitt maleri vinteren 1933-34 må sees i sammenheng med at Rolf Nesch bosatte seg i Norge i 1933... (les mer i Norsk Kunstnerleksikon hvor denne teksten er hentet fra).

Kilde: Gjessing, Steinar: Sigurd Winge i Norsk kunstnerleksikon på snl.no. Hentet 21. februar 2023 fra https://nkl.snl.no/Sigurd_Winge

  • Kunstner:
  • Tittel: Absalon
  • Kategori: Billedkunst
  • År 1969
  • Teknikk: Grafikk
  • Beskrivelse teknikk/medie Serigrafi
  • Opplag 58 / 250
  • Størrelse B: 62cm H: 42cm
  • Sted Artotek Bærum kommune
  • Tilgjengelighet
    • Tilgjengelig etter avtale

Sigurd Winge

Les mer...

Relaterte artikler