Uten tittel

Av Genevieve Asse (1984)

Om kunstverket

Geneviève Asse (1923-2021) var en fransk billedkunstner, som gjerne omtales som "A grande dame of French painting".

Asse er først og fremst identifisert i dag av den uforlignelig fargen "bleu Asse" som hun har hentet utallige modulasjoner fra siden begynnelsen av 1950-tallet. Etter en barndom i Morbihan, deltok Asse på kurs ved École Nationale des Arts Décoratifs i Paris under den franske okkupasjonen. Påvirket av Chardin, Cézanne og Braque, fokuserte hun først og fremst på skildringer av hverdagsobjekter, intime stilleben malt i nyanser av samme farge.

Etter en pause, særlig på grunn av hennes ansettelse som ambulansesjåfør under krigen (hun deltok i frigjøringen av Terezin-leiren), fortsatte kunstneren å utvikle seg i kontakt med malere som Serge Poliakoff, Nicolas de Staël, Bram og Geer Van Velde . På begynnelsen av 1960-tallet forsvant objekter, nakenbilder og landskap gradvis fra maleriene hennes for å bli erstattet av en abstrakt utforskning av rommet, gjengitt av de unike atmosfæriske vibrasjonene av lys. Dette var perioden hvor hun skapte sine store hvite malerier inspirert av lyset fra Midi-regionen, hvorav noen eksplisitt refererer til William Turner. De hentydende rammene til dører eller vinduer grep snart inn, og strukturerte komposisjonene hennes for en tid, og ga dem deres vertikalitet. De hvite områdene, deretter blå, ble fra da av kunstnerens ikoniske farge, og invaderte gradvis mediets integritet uten å oppnå absolutt monokromi. Skillelinjer, strimler av blått eller hvitt skaper offset symmetrier eller definerer omkretsen til ofte monumentale formater.

Den store «Geneviève Asse, Paintings»-utstillingen i Centre Pompidou i 2013, i samarbeid med kunstneren, var basert på en stor donasjon av hennes kunst til museet, i tillegg til et utvalg malerier som allerede var i de nasjonale samlingene og de som tilhørte ulike private samlere. Den enestående utstillingen samlet staffelimaleriene og kunstnerens notatbøker, også malt i oljer, som utgjør den hemmelige delen av arbeidet hennes. Et bredt utvalg av disse notatbøkene ble for første gang presentert i denne utstillingen, samt en samling av malerier i små formater, som aldri er vist før, og som utløste en stimulerende refleksjon over ideen om billedskala. Elsket av forfattere som Samuel Beckett, Yves Bonnefoy, Francis Ponge og Jorge Luis Borges, som hun jevnlig illustrerte, uttrykte Geneviève Asse poetisk verdensanskuelse: "Beyond the horizon, the dawn, the shadowy greys, black-blues of clear seas, whites which disappear in the texture of the canvas, nothing external beyond time." (Working Notes, 1974)

Asse ble tildelt the Grand-Cross of the National Order of the Legion of Honour.

Kilde: Christian Briend, Curator, Musée National d'Art Moderne, Exhibition Curator, https://www.centrepompidou.fr/en/program/calendar/event/cGEExgn

Genevieve Asse

Les mer...

Relaterte artikler