Sitting down

Av Pushwagner

Om kunstverket

Hariton Pushwagners (1940-2018) opprinnelige navn var Terje Brofos. Pushwagner var en norsk billedkunstner, hovedsakelig kjent for sine tegninger og malerier konsentrert om dystopiske framtidsvisjoner. Pushwagner ble utdannet utdannet ved Statens Kunst- og håndverksskole i 1958-1961 og Statens Kunstakademi i 1963-1966. Han har hatt studieturer til Spania og Marokko, senere til Italia og Midtøsten samt studieopphold i New York og Paris. Pushwagners motiver er ofte formidlet med en enkel strek, stor detaljrikdom og klare, sterke farger. Han arbeidet med silketrykk og datagrafikk i en popkunst-inspirert stil.

I 1968 møtte Pushwagner forfatteren Axel Jensen, noe som ble avgjørende for hans kunst, som er preget av hippietidens samfunnskritikk, flower power-idealer, psykedelia og popkunst. Hans malerier har ofte store formater og kraftige farger, utført i en egen tegneseriestil. Temaene kan være scener fra moderne, kapitalistisk arbeidsliv, blokktilværelse, bymiljøer med skyskrapere og så videre, alt med en kritisk brodd. Menneskene i Pushwagners motiver har ofte mistet sin individualitet og handler robotaktig. Deres hverdag er fulgt av gjentakelse og fremmedgjort storbymiljø.

Av Pushwagners mest kjente verk kan nevnes "En dag i familien Manns liv", malerier opprinnelig fra 1970-årene, senere laget som kortfilm av Wendy Tollefsen Woodbury og Sven Palhson. Pushwagner har illustrert flere av Axel Jensens bøker, blant annet Og Resten Står Skrivd i Stjernene (1995), der romanene Epp (1965) og Lul (1992) som foregår i fremtidssamfunnet Oblidor, inngår. I 2007 ble utgivelsen av Pushwagners tegneserieroman "Soft City", opprinnelig laget i 1969-1975, en suksess. Stemningen i denne fremtidsvisjonen kan sies å være inspirert av Jensens fremtidssamfunn Oblidor. "Soft City" vant Sproing-prisen for beste norske tegneserie og solgte i over 10 000 eksemplarer. Romanen ble utgitt i USA i 2016 på det prestisjetunge New York Review of Books.

Dokumentarfilmen Pushwagner (2011), regissert av Even Benestad og August B. Hanssen, var et personlig portrett av kunstneren og et resultat av at filmskaperne fulgte ham tett gjennom en periode på arbeidet med maleri, tegning, silketrykk og datagrafikk som medium, og skapte særegne motiver av dystopiske framtidsvisjoner i popkunst og/eller tegneseriestil. Menneskefigurer og deres omgivelser formidles med enkel strek og stor detaljrikdom, i klare, sterke primær- og sekundærfarger. Menneskene i Pushwagners motiver er gjerne uten identitet, like av utseende, og robotaktige i sin livsførsel privat og i arbeidssituasjonen, som om de er produsert på samlebånd.

Kilde: Pushwagner i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 31. januar 2022 fra https://snl.no/Pushwagner

  • Kunstner:
  • Tittel: Sitting down
  • Kategori: Billedkunst
  • Teknikk: Grafikk
  • Beskrivelse teknikk/medie Serigrafi
  • Størrelse B: 118cm H: 91cm
  • Sted Bærum rådhus
  • Tilgjengelighet
    • Tilgjengelig etter avtale

Relaterte artikler