Hemmelighet

Av Christine Paulsen Balsløw (2011)

Om kunstverket

Christine Paulsen Balsløw (1955) er en norsk kunstner, utdannet ved Kunsthåndverkerskolen i Kolding, Danmark, Granums Tegne og Malerskole i Oslo, Denor Keramikk i Oslo, og Kunsthøyskolen i Holbæk, Danmark. I mange år hadde Balsløw eget verksted i København, men har siden 1994 har hun hatt verksted i Bærum.

Balsløw lager bilder på glass. Hun arbeider med en teknikk som kalles fusing, det vil si at hun arbeider med to glassplater som smeltes sammen og eventuelt formes. Hele 850 graders varme må til for at motiv og glass blir til ett! Som så mange andre er Christine fascinert av det gjennomskinnelige i materialet. Et glass-bilde som henger foran et vindu endrer seg kontinuerlig! Enten solen stråler eller det er tett skydekke - glass viser seg stadig fra nye sider - og fargene endres. Og på kveldstid, med en nattsvart himmel utenfor vil belysningen inne bringe fram helt andre nyanser.

  • Det er naturen som er min største inspirasjonskilde, sier Christine Balsløw. - Det er det grå og sorte svaberget, gamle industribygg. Og har du sett ordentlig på et stykke rustet metall? Det er så utrolig vakkert.

Det er naturens farger og materialer som er utgangspunkt for det meste av hennes arbeider. Men hun har også laget vakre fat med blondemønster ved å bruke en gammel gardin som mønster. Når man først kjenner materialene og prosessen er det så mangt man kan eksperimentere med. Balsløw arbeider mye med store format. Hun har blant annet levert utsmykningsarbeider til Høvik Verk Skole, Hotell Nordlys i Bodø og Kafè Vigeland i Oslo. Det største formatet hun har arbeidet med er 120 x 76 cm, til vanlig holder hun seg gjerne innenfor 55 x 55 cm.

Motivene skaper hun, med blant annet aluminium, kobber og diverse slagmetaller - det må bare tåle 850 grader. Hun maler med oksider og fargestoffer - og hun velger å male med rulle. Penselstrøkene er hun ikke så begeistret for. Eller hun bruker sprøyteflaske, for eksempel når hun skal lage prikker. Det gjelder å holde tunga rett i munnen - for de fleste materialer og farger endrer seg i oppvarmingsprosessen. Det er selvsagt noe av spenningen - at man ikke kan styre det hundre prosent.

Mange av Christines bilder lages for å henge foran et vindu - andre for vegg. Dette tar hun selvsagt hensyn til når hun planlegger hvordan bildene skal monteres. Her skal det ikke lages hull i etterkant. Glass som skal henge på vegg må litt ut slik at lyset slipper til fra baksiden, derfor har hun også funnet en egen metode for oppheng.

Kilde: https://www.fineart.no/doc/06_christine_balslow_glass

Relaterte artikler