Bryggen Sandvika

Av Eilif Peterssen (1888)

Om kunstverket

Eilif Peterssen (1852-1928) studerte blant andre ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og J. F. Eckersbergs malerskole, før han i 1871, reiste til København og videre til Karlsruhe og München. Her studerte Peterssen ved de sentrale akademiene, og var blant andre elev hos Hans Fredrik Gude i Karlsruhe i perioden 1871-73.

Peterssen fikk raskt en sentral posisjon i samtidens norske kunst. Som den første i sin generasjon ble han representert i Nasjonalgalleriet. Et sentralt maleri av Peterssen i denne samlingen er Christian 2 undertegner dødsdommen over Torben Oxe, som ble til i årene 1874-76. I München fikk Peterssen spesielt stor betydning som lærer for Harriet Backer og Kitty Kielland.

Sommeren 1886 var Peterssen blant en rekke fremtredende norske kunstnere som samlet seg på Christian Skredsvigs gård Fleskum i Bærum. De sentrale personene var, i tillegg til Skredsvig og Peterssen, Gerhard Munthe, Harriet Backer, Kitty Kielland og Erik Werenskiold. Fleskumsommeren er blitt et begrep innen norsk kunsthistorie, og regnes med sine mange stemningsbilder som starten på nyromantikken i norsk malerkunst. Det som preger bildene er skumringen, i forhold til tidligere da dagen stod i fokus. Dette fikk store konsekvenser for fargebruken. Sommernatten er spesiell for Skandinavia. Vannflaten ble ofte malt, og vannflaten i seg selv ble sett som et symbol på menneskets sinn og på naturen. Fra 1897 bodde Peterssen i nærheten av Erik Werenskiold og Gerhard Munthe på Lysaker, og ble en del av Lysaker-kretsen, som forklarer motivene fra Sandvika.

Kilde: Østby, Leif: Eilif Peterssen i Norsk kunstnerleksikon på snl.no. Hentet 19. august 2024 fra https://nkl.snl.no/Eilif_Peterssen

Eilif Peterssen

Hjalmar Eilif Emanuel Peterssen

Les mer...

Relaterte artikler