Om kunstverket
Frederik Collett (1839-1914) var en norsk billedkunstner, som var elev av Hans Gude i 1860–1867 og i 1873–1874 i Düsseldorf og Karlsruhe og studerte i 1869–1873 i København.
Under et opphold i Frankrike i 1874–1875 ble Collett påvirket av Barbizonskolen og impresjonistene, en overbevist tilhenger av friluftsmaleriet. Særlig var han opptatt av snøens farge- og stoffvirkninger. Hans eldste snøbilder (1877) er bymotiver fra Oslo og Bergen, men fra 1883 hentet han gjerne sine motiver fra Lillehammerområdet. Med utpreget valørsans ga han i sine omhyggelig gjennomarbeidede bilder vinterens og den tidlige vårs fine fargeskiftninger innenfor den rødlige eller gråfiolette heltone hans bilder gjerne har. Han har også malt kyst- og småbymotiver fra Sørlandet og Vestlandet, men hans totale produksjon er forholdsvis liten.
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo eier hans hovedverk Ved Mesnas utløp (1891) og 25 andre landskapsmalerier.
Collett malte flere motiver fra Sandvika i årene 1888-89. Fra midten av 1880-årene hadde han nær kontakt med kunstnerne Erik Werenskiold og Gerhard Munthe, og Lysaker-kretsen. Kanskje var det bekjentskapet med denne kretsen som førte til at at Collett kom til Sandvika for å male. Collett mente at man måtte male og leve nær naturen. Han ble en foregangsmann for naturalistene i Norge, og landets første helårsfriluftsmaler.
Frederik Collett var sønnesønn av Jonas Collett.