Ringstabekk

Av Kitty Kielland (1892)

Om kunstverket

Kitty Kielland (1843-1914) var en norsk billedkunstner som fikk tegneundervisning av Fanny Zeuthen, Stavanger tegneundervisning av Morten Müller, Kristiania ca. 1870, var elev av Hans Gude, Karlsruhe 1873-75, samtidig Karlsruhe Kunstschule og korrektur av Paul Borgmann høsten 1874, antagelig elev av Hermann Baisch, München ca. 1876, fikk veiledning av Eilif Peterssen, München 1875-78, var elev av Léon Pelouse, Cernay-la-Ville og Bretagne i perioder 1880-86, og Académie Julian, Paris, under Tony Robert-Fleury 1879, samt Académie Colarossi, Paris 1883, -86, -87.

I 1875 flyttet Kielland Karlsruhe til München, hvor hun bodde til 1878. Her hadde hun ingen fast lærer, men ble en tid korrigert av den franskpåvirkede realisten Herman Baisch. Kielland var sterkt knyttet til Eilif Peterssen, og hans råd og korrektur ble av stor betydning i München-årene.

Kielland hadde også et tett vennskap med kunstnerkollega Harriet Backer og sommeren 1881 dro de to til Bretagne (Rochefort en Terre), hvor de malte sammen med Pelouse. Under opphold i Paris malte også Kielland diverse interiørbilder, helst fra atelieret i Rue de l'Université 19, hvor hun bodde sammen med Harriet Backer, f.eks. Parisinteriør (1881) med Harriet Backer på balkongen og "Fra atelieret" (1883, Lillehammer Bys malerisamling) med Harriet Backer lesende i bakgrunnen. Det tindrende, fargesterke Blått interiør (1883) viser derimot en småborgerlig norsk stue.

Sommeren 1885 oppholdt Kielland seg på Bosvik ved Risør sammen med Harriet Backer, og her malte hun Efter solnedgang (1885, Det Kgl. Slott) som viser den gamle herregården som speiler seg i vannflaten under sommernattens vikende lys. Kielland viste seg her som den første av de norske kunstnerne som grep de nyromantiske tendensene i fransk maleri, og overførte dem til en norsk motivkrets.

Sommeren 1886 var Kielland blant en rekke fremtredende norske kunstnere som samlet seg på Christian Skredsvigs gård Fleskum i Bærum. De sentrale personene var, i tillegg til Skredsvig og Kielland, hennes nære venninne og kunstnerkollega Harriet Backer, Eilif Peterssen, Gerhard Munthe, og Erik Werenskiold. Fleskumsommeren er blitt et begrep innen norsk kunsthistorie, og regnes med sine mange stemningsbilder som starten på nyromantikken i norsk malerkunst. Det som preger bildene er skumringen, i forhold til tidligere da dagen stod i fokus. Dette fikk store konsekvenser for fargebruken. Sommernatten er spesiell for Skandinavia. Vannflaten ble ofte malt, og vannflaten i seg selv ble sett som et symbol på menneskets sinn og på naturen.

I 1889 flyttet Kielland tilbake til Norge, og var bosatt i Kristiania til sin død. De første årene malte hun en del i Sandvika sammen med Harriet Backer. Herværende motiv fra Ringstadbekk i Bærum er fra denne perioden.

Kilde: https://nkl.snl.no/Kitty_Kielland

Kitty Kielland

Christine Lange Kielland

Les mer...

Relaterte artikler