Om kunstverket
Wifredo Lam (1902-1982) var en kubansk billedkunstner, som i 1916 studerte jus i Havana, en retning familien hans hadde bestemt for ham. Samtidig begynte Lam å studere tropiske planter ved den botaniske hagen. Fra 1918 til 1923 studerte han maleri ved Escuela de Bellas Artes. Lam mislikte imidlertid både akademisk undervisning og maleri. Han dro til Madrid, Spania, høsten 1923 for å videreføre kunststudiene. Han studerte under Fernando Álvarez de Sotomayor y Zaragoza, kurator for Museo del Prado og lærer for Salvador Dalí. Om morgenen gikk Lam på sitt konservative lærerstudio, mens han tilbrakte kveldene med å jobbe sammen med unge, ikke-konformistiske malere. På Prado oppdaget han og ble imponert over arbeidet til Hieronymus Bosch og Pieter Bruegel I. Mens Lams tidlige malerier var i den modernistiske spanske tradisjonen, ble hans arbeid snart mer forenklet og dekorativt. Selv om hans motvilje mot akademisk konservatisme vedvarte, markerte tiden hans i Spania hans tekniske utvikling, der han begynte å slå sammen en primitiv estetikk og tradisjonene for vestlig komposisjon. Det var i Paris at Lam ble utsatt for konvensjoner innen afrikansk skulptur. I 1929 giftet han seg med Eva Piriz, men både hun og deres unge sønn døde i 1931 av tuberkulose; det er sannsynlig at denne personlige tragedien bidro til den mørke naturen til hans arbeid.
I løpet av 1930-årene ble Lam utsatt for en rekke påvirkninger. Påvirkningen fra surrealismen var synlig i hans arbeid, så vel som Henri Matisses. Lam hadde begynt å innlemme surrealistiske teknikker før sin tid i Europa, og lærte om artister som Matisse gjennom publikasjoner og nyheter fra en venn. Gjennom Lams reiser gjennom den spanske landsbygda utviklet han empati for de spanske bøndene, hvis problemer på noen måter speilet problemene til de tidligere slavene han vokste opp rundt på Cuba. Ved utbruddet av den spanske borgerkrigen stilte han seg på republikanernes side i 1936-1937 og brukte talentet sitt til å lage republikanske plakater og propaganda. Lam ble utarbeidet for å forsvare Madrid, og ble ufør under kampene på slutten av 1937 og ble sendt til Barcelona. Der møtte han Helena Holzer, en tysk forsker, og den katalanske kunstneren kjent som Manolo Hugué. Manolo ga Lam introduksjonsbrevet som utløste vennskapet hans med Picasso, hvis kunstverk hadde imponert og inspirert Lam et år før da han så en utstilling i Madrid.
I 1938 flyttet Lam til Paris. Han fikk raskt støtte fra Picasso, som introduserte ham for mange av datidens ledende artister, som Fernand Léger, Henri Matisse, Georges Braque og Joan Miró. I sin tur til Mexico samme år bodde Lam hos Frida Kahlo og Diego Rivera. Lam var en av sin generasjons mest betydelige og innflytelsesrike kunstnere. Han mottok sterke impulser fra spansk kunst og senere fra surrealistene og Picasso. Sammen med Joan Miró var han en av fornyerne av surrealismens billedspråk og knyttet seg senere til COBRA-gruppens malere. Lam utviklet tidlig en egen stil bygd på spontanitet og fantasi, en kunst med dype røtter i kubansk folkekunst. Han er representert i Henie Onstads samling og ble første gang vist i Norge ved en stor retrospektiv mønstring i Henie Onstad Kunstsenter i 1978.
Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Wifredo_Lam https://snl.no/Wifredo_Lam