Om kunstverket
Laszlo Pál Kiss (1923-2007) var en ungarsk billedkunstner, utdannet ved Kunstakademiet i Budapest under Aurel Bernath 1942-48.
På sine første utstillinger i Norge viste Kiss malerier og applikerte tepper i en dekorativt forenklet form, og hovedmotivet var kvinnelige akter. Han hadde også arbeidet med keramikk, tekstil og tapetdesign. Senere har Kiss markert seg tydeligst som grafiker. I 1967 viste han i Lille Galleri i Oslo grafikk med titler som antydet utgangspunkt i nordisk mytologi. Fargeraderingene i metalltrykk og etsning hadde teknisk sett likhetspunkter med Rolf Neschs metalltrykk. Kiss la bl.a. binders, hønsenetting, metallbiter o.l. på platen, slik at grovere eller finere relieffvirkninger fremkom i trykkene. Komposisjonene kunne virke uoversiktlige, men oppnådde en viss skjønnhet gjennom materialbruk og teknikk.
Fra begynnelsen av 60-årene var formspråket i hans malerier blitt nonfigurativt, enten kantete og rytmisk oppbygd, som i Kreftenes spill (1962, spisesalen, Kværner Brug) eller organisk og mykt i formen, som i Konkylie fra 1970-72. Utstillinger på 70-tallet viste at Kiss beholdt interessen for nordisk mytologi som litterær inspirasjonskilde. Han laget også en serie på ni raderinger over Harry Martinsons diktsyklus Aniara. Enkelte arbeider fikk et klarere figurativt formspråk.
Kilde: Alfsen, Glenny: Laszlo Pál Kiss i Norsk kunstnerleksikon på snl.no. Hentet 21. februar 2023 fra https://nkl.snl.no/Laszlo_P%C3%A1l_Kiss