Uten tittel (Gutter på stranden)

Av Willi Midelfart

Om kunstverket

Willi Midelfart (1904-1975) var en norsk billedkunstner, utdannet med arkitektstudier i København ca. 1923-25, kunststudier ved École Moderne, Paris under Per Krohg høsten 1925, Académie Scandinave i Maison Watteau, Paris under Otte Sköld 1926, Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold og Wilhelm Rasmussen 1929-30 og under Georg Jacobsen 1939-40, elev av Jean Heiberg 1930. Ved siden av lærerne var det først og fremst vennskapet med Henrik Sørensen og impulser fra Pierre Bonnard som fikk betydning for Midelfarts kunstneriske utvikling. Influert av Sørensens antikrigsbilder malte Midelfart i 1931 Krig, et bilde med et klart pasifistisk budskap. De samfunnsmessige motsetningene og klassekampen var særdeles skjerpet, både her til lands og enda sterkere på kontinentet hvor Midelfart foretok flere studiereiser på denne tiden. I Frankrike og Tyskland så han på nært hold hvordan sosiale skjevheter, solidaritetsaksjoner, hungersmarsjer og streiker ble møtt med lockout, politiovergrep, borgerbevæpning og fascistisk terror. Som Reidar Aulie og svensken Albin Amelin, ble Midelfart opprørt over forholdene, og det var disse opplevelsene han kom til å formidle i sitt maleri utover i trettiårene.

Sine inntrykk fra Moskva som Midelfart besøkte i forbindelse med den store utstillingen av Sovjet-kunst i 1933, har han fremstilt i en optimistisk og delvis heroiserende form. Det siste kommer klart fram av perspektiv og synsvinkel på et maleri som skildrer en oppmarsj på den Røde Plass, som blir et lysfylt, veldig rom med løfte om en strålende fremtid under det røde flagget på Kreml i bakgrunnen. Midelfart hadde imidlertid ikke særlig mye godt å si om den stalinistiske utgaven av sosialistisk realisme som samme år var blitt knesatt som den gyldige norm for billedkunsten i Sovjet, noe han skrev om i det svenske tidsskriftet Konstrevy samme år. Sitt eget syn formulerte Midelfart i artikkelen "Malerkunsten og arbeiderbevegelsen" i antologien "Klasse og kulturkamp" to år senere, hvor det bl.a. heter: "For en sosialistisk oppfatning gjelder det å påvise hvordan maleriet er forankret i virkelighetens verden". Her trakk han også fram Georg Grosz og Diego Rivera som viktige representanter for en slik synsmåte.

Midelfarts utsmykning til bankettsalen i Oslo RådhusDet gror fikk forbeholden jurymottakelse, og har også vært utsatt for hard kritikk seinere. Det monumentale oljemaleriet har fått en vanskelig plassering, bl.a. med to skjemmende dører gjennom billedflaten. En kritiker betraktet utsmykkingen som en samling Willumsen-influerte aktstudier, mens en annen anså Midelfarts arbeid som en sosialistisk utopia-visjon hvor "livet utspringer av en annen indre balanse enn den vi møter i de eksisterende forhold". Kanskje følte Midelfart også selv at han ikke strakk til i det monumentale formatet, eller at denne formen for kunstnerisk utsmykking ikke hadde mening i etterkrigstiden. I alle fall kom hans overveiende produksjon de siste tiårene til å dreie seg om landskap og tradisjonsrike interiører der han influert av vennen Henrik Sørensen, søkte å tillempe ideen om et særegent norsk fargesyn. Midelfart utførte også flere illustrasjonsoppgaver, bl.a. til Arne Garborgs "Bondestudentar" samt enkeltbidrag til "Mot Dag" og "Lørdagskvelden" (Arbeiderbladets helgebilag). Midelfart var scenograf, og han dekorerte også flere skip.

Kilde: Flor, Harald; Thue, Oscar: Willi Midelfart i Norsk kunstnerleksikon på snl.no. Hentet 30. mars 2023 fra https://nkl.snl.no/Willi_Midelfart

Willi Midelfart

Johan Wilhelm Midelfart

Les mer...

Relaterte artikler