Wøyen gård

Av Arent Christensen

Om kunstverket

Arent Christensen (1894-1982) var en norsk billedkunstner, utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Eivind Nielsen og Johan Nordhagen 1911-15.

Som elev av Nordhagen på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole fikk Christensen en solid håndverksmessig utdannelse og en livsvarig interesse for grafikk som kunstnerisk uttrykksmiddel. Allerede i 1913 ble han en aktiv bidragsyter til Norsk Forening for Grafisk Kunsts årsmapper. I 1919 var han med å stifte Foreningen Norske Grafikere og deltok de følgende år på en rekke av foreningens utstillinger i inn- og utland. På en slik utstilling i London 1924 kjøpte British Museum 4 etsninger av Christensen (bl.a. Faraos jakt på Nilen.) To år senere ble han medlem av The Society of Graphic Art i London. Gjennom sin tilknytning til det engelske grafikermiljø kom Christensen til å stille ut sammen med britiske grafikere rundt om i verden.

Nordhagen flyttet i 30-årene til London for å opprettholde kontakten med miljøet. Christensens motiver vekslet i tidligere år mellom hjemlige og sydlige egner Hammersborg (1921) og Vence (1922, Nasjonalgalleriet, Oslo), men snart kom motivkretsen også til å omfatte mytologiske og historiske scener fra oldtiden, Pyramidene bygges (gjengitt i The Graphic 2.7.1927 s. 9). Felles for Christensens bilder er deres dekorative holdning og romantiske sinnelag. Søken etter det stemningsfulle er et viktig trekk hos Christensen. Et nøyere studium av Christensens grafiske produksjon viser en utvikling mot større forenkling av motivene forbundet med økt bruk av atmosfæriske virkemidler. Med sine klipper, forvridde trær, fosser og fjell kan han oppnå monumentale scenerier som bringer tanken hen mot det kinesiske landskapsmaleri. Særlig kommer det atmosfæriske godt frem gjennom den tekniske metode Christensen anvender i sine chrisgrafia. Chrisgrafia er en ny teknisk grafisk metode Christensen eksperimenterte med i årevis. Metoden ble lansert i 1973 og trykkene har mye tilfelles med akvatinten. I hovedsak dreier det seg om en forenkling av den grafiske prosessen. Kunstneren klarer seg uten metallplate og syrer. Alt han trenger er en respatexplate og pensler. Et spesielt fluidium som inneholder fine sandkorn strykes på platen. Valørene skapes gjennom kornenes tetthetsgrad. Ved trykking kan det, om man vil, benyttes oljefarger. Chrisgrafia har bl.a. vært sendt til British Museum for bedømmelse og godkjennelse, og museet har dels kjøpt, dels fått flere chrisgrafiaer til sin samling. Trykkene utmerker seg ved sin stofflige og myke virkning og gir store muligheter for oppløsning av form. (Fjell gjengitt i H. Flor: Norske grafikere i dag, Oslo 1979 s. 129.)

Kilde: Astrup, Ingeborg: Arent Christensen i Norsk kunstnerleksikon på snl.no. Hentet 8. august 2022 fra https://nkl.snl.no/Arent_Christensen

Arent Christensen

Les mer...

Relaterte artikler