Hest

Av Per Kleiva (1974)

Om kunstverket

Per Kleiva (1933-2017) er en norsk maler og grafiker. Han var elev ved Statens Kunstakademi i 1955-1957. Senere studerte han blant annet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Som grafiker er Kleiva blant annet kjent for sine silketrykk fra perioden i GRAS-gruppa i begynnelsen av 1970-årene.

Gras eller Gras-gruppa var et kunstnerkollektiv som var aktivt i Oslo på begynnelsen av 1970-tallet. Gruppa ble kjent for sine politiske bilder, ofte knytta til protester mot Vietnamkrigen eller mot EEC (EU). Gras ble dannet ved årsskiftet 1969-1970, dels som et kunstnerisk verkstedsfellesskap, dels som et politisk fellesskap. I Oslo hadde Gras lokaler i Christian Krohgs gate. Politisk viste Gras et engasjement tuftet på en radikal, sosialistisk plattform. Flere av kunstnerne var knyttet til SUF(m-l), senere AKP(m-l). Mye av kunsten ble spredt i form av plakater og postkort. Dette var i realiteten originalgrafikk, trykket for hånd og gjerne i flere farger. Som plakater ble verkene limt opp ute på byen, i nattens mulm og mørke. I juni 1972 førte det til at syv Gras-medlemmer ble arrestert og bøtelagt. Gras-kunstnerne lagde også plakater, bokforsider og illustrasjoner i samarbeid med andre organisasjoner, forlag og tidsskrifter; som bladet Profil, forlaget Oktober, Nationaltheatrets stykke Svartkatten og Norsk Forfattersentrum. I Gras grafikkmappe 1971 finner vi 14 trykk, et for hver av kunstnerne som var med på den tiden: Siri Anker Aurdal, Øivind Brune, Bjørn Melbye Gulliksen, Anders Kjær, Per Kleiva, Morten Krohg, Bjørn Krogstad, Eva Lange, Victor Lind, Olav Orud, Jan Radlgruber, Asle Raaen, Egil Storeide og Willibald Storn. Et annet kjent navn fra Gras var skulptøren Marit Wiklund.

For Kleiva ble tegneundervisning begynnelsen på hans skolering. Jostein Øverli ble hans første lærer da Kleiva tok et brevkurs i tegning på slutten av 1940-tallet. På begynnelsen av 1950-tallet var han kveldselev ved Kunst- og håndverksskolen i Bergen, hvor han gikk på reklamelinjen og bokillustrasjonslinjen. Etterhvert fikk han undervisning av Alf-Jørgen Aas ved Studieatelieret i Bergen (i dag Bryggen kunstskole). Kleiva hadde i utgangspunktet ingen idé om at han skulle bli kunstner. Han søkte allikevel Statens kunstakademi i 1955, en institusjon som han i utgangspunktet var svært kritisk til. Til sin store overraskelse kom inn. Han ble elev av Per Krohg.

Den amerikanske popkunstutstillingen "106 former for kjærlighet og fortvilelse", som ble vist i 1964 ved Louisiana kunstmuseum utenfor København, gjorde sterkt inntrykk på Kleiva. Denne utstillingen skulle bli et vendepunkt for ham. Her ble han presentert for en ny estetikk med nye bildetemaer og variasjoner i bildespråk som inspirerte til oppbrudd fra det tradisjonelle i bildemediet. Friskheten og vitaliteten, samfunnskritikken og kommunikasjonsbehovet som de amerikanske popkunstnerne formidlet, ble en motivasjon for opprettelsen av gruppen 14 unge i 1965. Gruppen var et kollegialt fellesskap og kan karakteriseres som svært lite homogen i forhold til temaer og estetikk.

Han var professor ved Statens kunstakademi i perioden 1987-1993.

Kilde: Fremmerlid, Anny Bo: Per Kleiva i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 2. februar 2022 fra https://snl.no/Per_Kleiva

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Gras_(kunstnergruppe)

  • Kunstner:
  • Tittel: Hest
  • Kategori: Billedkunst
  • År 1974
  • Materiale / medie: Serigrafi
  • Teknikk: Grafikk
  • Beskrivelse teknikk/medie Serigrafi
  • Opplag 71 / 100
  • Størrelse B: 66cm H: 49cm
  • Sted Bærum rådhus
  • Tilgjengelighet
    • Tilgjengelig etter avtale

Relaterte artikler