Om kunstverket
Yola Maria Tsolis (1981) er en norsk billedkunstner med base i Drammen, utdannet med en mastergrad i kunstfag fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2014. Hennes kunstneriske praksis utforsker bruddet mellom rom og bilde. Ved å slå sammen sjangere og praksiser fra fotografi og tekstil undersøker hun hvordan gitte forventninger til tid og rom påvirker vår oppfatning. Mellomtilstanden til to- og tredimensjonalt rom og hvor det konkrete (bildet) møter det abstrakte (geometri) er fokuspunkter i hennes arbeid. Arbeidet er ofte in-situ konstruksjoner, som skaper rammer for selve observasjonshandlingen. Påvirket av naturen, geometri og rutenett bruker Tsolis en metode for selvorganiserende strukturer. Parallelt med sin individuelle praksis er hun en del av kunstnerkollektivet Svartjord. Hovedmotivasjonen for kunstkollektivet er å bygge sterke kunstpraksiser ved samarbeid og utveksling av kunnskap. Økologi, romlige intervensjoner, urbanitet og kollektivitet er sentrale for gruppens etos.
Bakgrunnen for The Backrooms var å skape et stedspesifikt og engasjerende arbeid for Eineåsen Ungdomsskole. Prosjektet ble laget fra et førsteinntrykk av skolen, med sin moderne arkitektur, velvalgte fargepalett og bruk av delikate materialer. I tillegg ble kunstneren inspirert av et spesifikt rom på skolen, helsesøsterens kontor, som delte farger med det ikoniske «fenomenet» The Backrooms fra internett-kulturen. Begrepet Backrooms refererer til en virtuell labyrint som er kjent for ungdommer, gamere og online-entusiaster. Backrooms-konseptet, selv om det opprinnelig stammer fra spillkulturen, kan også sees som en metafor for menneskets indre sinn og vår evige utforskning av mentale labyrinter. Dette aspektet av prosjektet vil tjene som en påminnelse om at vi alle deler en felles erfaring med utforskning og oppdagelse, spesielt i ungdomsårene.
Backrooms er et konsept som først oppstod på internett, spesielt på plattformer som 4chan og Reddit. Det kan spores tilbake til tidlig på 2010-tallet, da brukere begynte å utforske bilder og diskusjoner som involverte en merkelig, lavkvalitetsomgivelse. Disse bildene viste ofte lange, tomme korridorer, desorienterende rom og en generell følelse av forlatthet. Diskusjonene og historiene som fulgte, skapte en følelse av en virtuell labyrint eller et endeløst sett av rom. The Backrooms er også det det mest kjente eksempelet på internett-estetikk kalt Liminal-spaces (steder som er midt imellom). Fun fact: #liminalspace har over 100 millioner views på TIK TOK. Backrooms-konseptet dreier seg om å "gå inn i" disse endeløse korridorene ved en feil, vanligvis etter å ha noclipet (en betegnelse som refererer til å gå gjennom vegger) gjennom en vegg i et videospill. Når du er "inne i" Backrooms, blir du delt fra den virkelige verden og befinner deg i et uendelig nettverk av ensformige rom.
Backrooms kan forstås som en metafor for det ukjente og utforskingen av mentale og emosjonelle tilstander. Konseptet representerer en reise inn i ens indre selv, hvor korridorene og rommene kan tolkes som symboler på våre egne sinn og følelser. På denne måten kan Backrooms knyttes til ungdommens opplevelse av å utforske sitt eget indre sinn og følelsesmessige labyrinter i løpet av denne avgjørende livsfasen. Verket representerer også en mulighet til å engasjere seg i en samtale om de moderne erfaringene til ungdom, inkludert spillkultur og virtuell utforskning. Det er også et sterkt poeng at det faktiske backrommet er et rom og finnes på skolen, og kan oppdages som helsesøsters kontor. Man har mulighet til å kjenne seg igjen. Prosjektet appellerer spesielt til ungdomsskoleelever som sannsynligvis er kjent med spillkultur og kan relatere seg til Backrooms-konseptet. Det vil også fungere som en samtalestarter og en kilde til inspirasjon for hele skolefellesskapet.
Kilde: Tekst og CV fra Yola Maria Tsolis Tsolis nettside: https://www.yolamariatsolis.com/