Om kunstverket
Javier Barrios (1979) er en meksikansk billedkunstner, basert i Norge. Han er utdannet fra Statens Kunstakademi i Oslo og fra School of Visual Arts i New York. Arbeidene hans har vært vist ved flere utstillinger i Europa og USA, inkludert på Trafo Kunsthall, Outlet Gallery, Muskegon Museum of Art, Triumph and Disaster Gallery, Galeria Arroniz, Schaufenster Gallery, KB Contemporary, Rod Bianco Gallery og Galleri K. Barrios har hatt opphold ved ISCP i New York og Galeria MARSO i Mexico City. Barrios har utført flere store offentlige kunstprosjekter og er også redaktør for VECTOR Productions.
Kunstnerens egen presentasjon: "Mitt kunstneriske prosjekt beveger seg i et landskap mellom utopi og fakta, med inspirasjon hentet fra science fiction, fremtidsvisjoner, teknologi, arkitektur, vitenskap og romutforskning, for å nevne noen få kilder. Disse elementene fungerer som et vindu inn i en verden som bidrar til å forstå og definere mennesket og dets eksistens. I dagens tidsalder, der informasjonsstrømmen kan virke overveldende, tilfeldig og lite bekreftende, søker jeg å utforske dette komplekse forholdet. Den indre kjernen i prosjektet knytter seg til de store filosofiske spørsmålene rundt menneskehetens opprinnelse og utvikling, og behovet for å finne balansen mellom fakta og fiksjon på denne arenaen. I arbeidet med Einåsen skole, har jeg latt meg inspirere direkte av skolens naturgitte omgivelser. Beliggenheten med vid utsikt mot fjorden og den markante åsen bak skolen har definert mitt perspektiv, der landskapets lutende form gjenspeiles i skolens arkitektur, spesielt gjennom den dominerende trappen i hovedfoajeen, Hjerterommet. Arbeidet forsterker dette elementet, som en abstrakt vederføring og fortolkning av landskapet, som strekker seg gjennom hele skolen - både innendørs og utendørs - og etablerer en dialog mellom omgivelsene, arkitekturen og brukerne av bygget. Kunstverket, sammensatt av flere mindre deler, har hver sin unike karakter, farge og tekstur. Hver enkelt del har sin egen logikk, struktur og uttrykk, og når alle disse elementene settes sammen, skapes en helhet - et frodig og vitalt landskap. Metaforisk sett representerer dette individene (skolens brukere) som kollektivt og likeverdig bidrar til å forme en helhet. Gjennom kunsten oppfordres betrakteren til å reflektere over sitt eget bidrag til fellesskapet og hvordan samarbeidet mellom enkeltpersoner kan skape en sterkere, mer levende helhet."