Om kunstverket
Molle-Cecilie Major (1924-2008) var en norsk tekstilkunstner fra Asker, utdannet fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole tekstillinjen 1940–44, Frøken Stoltenbergs Vevskole, Oslo 1944, Konstfackskolan, Stockholm 1946–47, praksis Barbro Nilsson, Stockholm 1947–48, praksis Norsk Billedvev A/S 1963-65, fargekurs Statens lærerskole i forming, Oslo 1963–64.
Major vevet billedtepper etter egne kartonger tilbake til 1965. Før denne tid hadde hun gjennom sin praksis tilegnet seg et solid håndverk og sans for kvalitet. Dette preger hele hennes produksjon. Major var opptatt av å formidle naturinntrykk. Hennes abstraherte naturbilder tar ofte sitt utgangspunkt i en detalj i en steinformasjon, trestamme eller mosebevokst bergrabb. Hun bearbeider sine inntrykk i akvarell eller pastell, og tilfører den tekstile flate de forskjelligste strukturer ved ulike teknikker og varierende fibertykkelse. Hennes fargebruk er behersket og tilpasset motivene. I tepper som Steinlav (1969), Muscus [mose] (1970), Vindfall (1974) og Skrent (1976) har hun brukt plantefarger. Ullfiberens varierende tykkelse forsterker inntrykket av ru bergvegg, tett mose, lyng og lav. I Digitalis (1973), en naturalistisk skogsidyll med revebjeller, dominerer grønnfarger i en rekke nyanser, mens blomster, trestammer og en stubbe kontrasterer harmonisk i varme, rødlige toner. Gjennom tepper som Ungbjerk, Kl. 2.30 junimorgen (1973), Sommer, En dag i august og Desember formidler hun stemninger ved de ulike årstider.
Major beherskert rekke forskjellige teknikker som åklevev, gobelinteknikk, transparent og varierende billedvevteknikker. I Jernteppe (1972), Roten (1972) og Fjellhilsen (1973) knytter hun spelsau-ull til netting, eller hun blander kobbertråd med ull, som i Kobberteppe og Åklæ med kobber (1973). Dette siste viser nær tilknytning til gammel åklevev. I en rekke tepper bryter Major opp flaten slik at teppene antar relieffkarakter. Rødklang (1974) er komponert som en ren flateabstraksjon, basert på fargeinntrykk. Teppets midtfelt er splittet opp i smale, snodde remser. Noe tilsvarende ser vi i Ny rye (1971) og Frie hender? (1972). Remsevev kaller Major selv denne teknikken, som nærmer seg transparenten. Av rene transparenter kan nevnes Kringelvev (1973) og Planeter og måner (1974).
Major har utført flere oppdrag for kirker, f.eks. Veronicas svededuk (1965), Nadverden (1967) og Getsemane (1968), alle til Holmen kirke i Asker, samt to tepper til Haslum store og lille kapell. Alle disse 5 teppene er tegnet av maleren Victor Sparre, som også er tilfelle ved herværende verk. Victor Sparre (1919-2008) var kjent som Victor Smith til han var 50 år gammel. Han var særlig kjent for sin fargesterke malerkunst og sine glassmalerier.
Major har på enkelte av sine separatutstillinger vist studier og skisser i akvarell, gouache og pastell. Ved sin solide forankring i håndverksmessige tradisjoner søkte Major stadig nye veier for å gi adekvate uttrykk for sine opplevelser, og for å vise mulighetene i det tekstile materialet.
Kilde: Danbolt, Hjørdis: Molle-Cecilie Major i Norsk kunstnerleksikon på snl.no. Hentet 28. april 2025 fra https://nkl.snl.no/Molle-Cecilie_Major